מי את AIA? הסיפור של ענקית הביטוח והפיננסים מהונג קונג - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

מי את AIA? הסיפור של ענקית הביטוח והפיננסים מהונג קונג

ביטוח

חברת הביטוח AIA היא הגדולה ביותר במדינות אסיה והפסיפיק, עם שווי שוק של מעל 153 מיליארד דולר, ומוצרי ביטוח שנמכרים ב – 18 מדינות שונות, עם כ-23 אלף עובדים מסביב לגלובוס והנפקה ראשונית שביצעה בשנת 2020 התברגה במהירות במקום השלישי והמרשים ברשימת ההנפקות הגדולות של כל הזמנים, עם גיוס של מעל 20 מיליארד דולר. לצד ההכנסות מרשימות בסך 43 מיליארד דולר. כמו כן, מדובר בחברה שזכתה בפרס "המעסיק הטוב ביותר" באסיה בשנת 2014.

האם ענקית הביטוח והפיננסים מהונג קונג הולכת לכבוש את העולם?

קבוצת AIA בע"מ, AIA Group LTD, היא תאגיד בין לאומי בתחום הביטוח והפיננסים. AIA נחשבת לחברה הגדולה ביותר בתחום ביטוח החיים וניירות הערך באזור יבשת אסיה ומדינות האוקיינוס הפסיפי. הסלוגן של חברת AIA  הוא – "Healthier, Longer, Better Lives", ובעברית – "חיים בריאים, ארוכים וטובים יותר", והיא מוכרת מוצרי ניהול סיכונים אשר נועדו לסייע להשיג מטרות אלה, כגון ביטוחי חיים, ביטוחי בריאות, ביטוח פנסיוני, שירותי ניהול הון, ומוצרים פיננסיים להשקעה.
AIA הוקמה בסין על ידי איש עסקים אמריקני אולם כיום היא רשומה בהונג קונג, שם נסחרות מניותיה (HKG: 1299) ושם שוכנים משרדייה המרכזיים.

בשנת 1919 הקים בשנחאי איש העסקים האמריקני בשם קורנליוס וואנדר סטאר חברת חיתום שנקראה American Asiatic Underwriters, בהמשך שינתה החברה את שמה ל- American International Underwriters. עסקי החברה החדשה שגשגו ופעילותה הפכה חובקת עולם. בשנת 1939, לאחר פלישת יפן אל סין במהלך מלחמת העולם השנייה, העתיק קורנליוס את משרדיה המרכזיים של החברה לניו יורק והיא הפכה לחברת בת של קבוצת הביטוח האמריקאית הגדולה והמוכרת AIG.

בסוף שנת 2009 נאלצה קבוצת AIG למכור כמה נכסים כדי לצמצם חובותיה. בין אלה נמכרו חברת ביטוחי החיים האמריקאית ALICO וגם חברת AIA. בעת ההיא, הכוונה הייתה לרשום את AIA כחברה ציבורית בהונג קונג אולם חברת Prudential PLC הבריטית פעלה לרכוש את AIA תמורת 35.5 מיליארד דולרים ומהלך ההנפקה בהונג קונג התעכב. לקראת סוף שנת 2010 התברר שכוונותיה של Prudential PLC לא תקרומנה עור וגידים, AIA הונפקה במהלך הצעה ראשונית לציבור בבורסה בהונג קונג וגייסה כ – 20.5 מיליארד דולרים, סכום ההופך הנפקת IPO זו לאחת מעשרת ההנפקות הבורסאיות הגדולות ביותר בכל הזמנים.

התבססות אזורית

כאמור, AIA היא קבוצת הביטוח הגדולה ביותר באזור המכונה Asia – Pacific והיא פעילה במיוחד במדינות כגון הונג קונג, סין, קוריאה הדרומית, סינגפור, מלזיה, סרי לנקה, תאילנד, פיליפינים, וייטנאם, הודו ואוסטרליה. לאחר ההנפקה בבורסה בהונג קונג בשנת 2010 ביצעה AIA מספר רכישות שסייעו לה לבסס את מעמדה באזור גיאוגרפי זה, כך למשל בשנת 2012 רכשה AIA מקבוצת ING ההולנדית את כל חברות הבת שלה מתחום הביטוח במלזיה, כל זאת בעסקה ששוויה הכולל עמד על 1.73 מיליארד דולרים. עסקת רכש מרכזית נוספת בוצעה אף היא במהלך שנת 2012 ובה רכשה AIA לא פחות מ- 92.3% מקבוצת הביטוח AVIVA NDB שהייתה עד אז בבעלות משותפת של תאגיד הביטוח הבריטי AVIVA ובנק NDB (National Development Bank) של סרי לנקה.
בשנת 2013 חתמה AIA על חוזה עם Citibank לפיו היא תהיה חברת הביטוח המועדפת על הבנק עבור עובדיו ולקוחותיו באזור  אסיה והפסיפיק.

שווי השוק של קבוצת AIA נכון לאמצע שנת 2021 עומד על כ- 146 מיליארד דולרים. במחצית הראשונה של שנת 2021 ביצועיה של AIA היו טובים במיוחד, עם גידול של כ – 22% בפעילות עסקית חדשה ועליה של כ –  5% ברווח תפעולי לאחר מס. באוגוסט 2021 הצטרפה AIA לתוכנית של האו"ם להטמעת עקרונות ביטוח בר קיימא, תכנית שמטרתה להניע חברות ביטוח לפעול באופן המעודד התנהלות ידידותית לסביבה. ראוי לציין שחברת AIA פועלת לסייע בהתמודדות עם משבר הקורונה, הן באמצעות התאמת מוצריה ושירותיה לצרכים המשתנים והן בדרך של תרומות ומיזמי מעורבות קהילתית.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן