סיפורו של סוכן ביטוח: מגדלי התאומים ותביעה על סך 7 מיליארד דולרים - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

סיפורו של סוכן ביטוח: מגדלי התאומים ותביעה על סך 7 מיליארד דולרים

ביטוח

24-חברות ביטוח מכרו ליזם האמריקני לארי סילברשטיין (Larry Silverstien) פוליסות ביטוח אשר יחד העניקו לו כיסוי על סך 3.55 מיליארד דולרים כנגד אירוע קטסטרופלי אשר יגרום נזק לנכס המקרקעין האטרקטיבי אותו זה אך חכר לתקופה של 99 שנים. מדובר היה במספר מבנים שניצבו על שטח בן 12 דונמים בלב רובע מנהטן שבניו יורק, ובמיוחד בצמד מגדלים גבוהים ששמם העיד היטב על אופיים – "מרכז הסחר העולמי".
הסכם החכירה מול בעלי הנכס, רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רסי (Port authority of New York and New Jersey), סוכם סופית ביולי 2001. חודש אחד לפני כן, ביוני 2001, החתים סוכן הביטוח של חברת Silverstien Properties נציגים של כמה מחברות הביטוח הגדולות בעולם (וביניהן Lloyds, Swiss RE, ו- Allianz) על נוסח ראשון של פוליסת הביטוח שערך. בנוסח ראשון זה נקבע שחבות לתשלום פיצויים תקום כאשר אירוע אחד, או רצף של אירועים דומים, יגרמו נזק למבנים ולתשתיות בתא השטח המבוטח. בהמשך, ובתוך זמן קצר, הועבר לחברות הביטוח מסמך נוסף בו עומעמה הגדרה זו.
בתשיעי לספטמבר 2001, שלושה חודשים בלבד לאחר שהסכם החכירה ופוליסות הביטוח נכנסו לתוקפן, התרחשה מתקפת הטרור הגדולה ביותר בהיסטוריה ושני מגדלי מרכז הסחר העולמי קרסו.
לפי תנאי חוזה החכירה מול בעלי הקרקע לארי מחויב היה לשפץ או, במידה ושיפוץ אינו אפשרי או כדאי, להקים מחדש תשתיות ומבנים המצויים על השטח שחכר ואשר ניזוקו בנסיבות כלשהן.

המחלוקת – אירוע אחד או שני אירועים נפרדים?

אירועי התשיעי לספטמבר 2001 הניבו מבול של תביעות ביטוח, התביעה הגדולה ביותר הייתה זו של חברת Silverstien Properties כנגד כמה מחברות הביטוח הגדולות בעולם. מסתבר שלארי לא התכוון להסתפק בפיצוי על סך 3.55 מיליארד דולרים אלא טען שלפי תנאי הפוליסה חברות הביטוח צריכות להעביר לידיו סכום כפול, זאת מכיוון שהנזק נגרם כתוצאה משני אירועים נפרדים, שהרי מטוס אחד התרסק אל המגדל הראשון ורק 15 דקות מאוחר יותר התרסק המטוס השני אל המגדל השני. מצדם של המבטחים, סוכן הביטוח קן אריקסון (Ken Ericson) מטעם חברת Lloydsהוביל את המאבק המשפטי הסבוך סביב תביעת הביטוח הגדולה ביותר שהוגשה בעולם עד כה.

תשעה מן המבטחים קשרו גורלם בזה של חברת Lloyds

טועה מי שסבור שמלכתחילה דינה של התביעה לפיצוי כפול היה להידחות. עורכי דינו של לארי ידעו להציג אותו כאחד הנפגעים ממתקפת הטרור, איש עסקים שספג מהלומה שבלתי אפשרי היה להאמין שתיתכן וכעת הוא נאלץ לבנות ולשקם את ההרס שהותירו אחריהם המפגעים בני העוולה. חברת Silverstien Properties הודיעה על כוונתה להקים באתר, בין היתר, גם מגדל בן 52 קומות שיקרא "Freedom Tower" שיהווה את גולת הכותרת של התשובה הניצחת לטרור. המגדל תוכנן כך שיהיה רק מטרים ספורים נמוך יותר מגובהם של מגדלי מרכז הסחר העולמי, "as an act of respect" במילותיו של לארי סילברסטון עצמו. מימון לפרויקט השיקום המבורך ומרחיק הלכת מוכרח לבוא מכיסם העמוק של המבטחים.

מבין 24 המבטחים של נכס המקרקעין שניזוק באופן כה טוטאלי תשע חברות בחרו לקשור גורלן עם זה של חברת Lloyds ופעלו במשותף, תחת ניצוחו של קן אריקסון, כדי לצמצם את היקף הפיצוי שיידרשו לשלם לכדי פעם אחת הסכום המקסימלי (כפי שנקבע בכל אחת מן הפוליסות) ולא פעמיים.
ב – 29 לאפריל 2004, נפל דבר בבית המשפט העליון בניו יורק, חבר המושבעים בחר לקבל את פירושו של נציג חברת Lloyds לתנאי פוליסות הביטוח וקבע שמבין תשע החברות שש תשלמנה פיצוי בגובה פעם אחת הסכום המרבי שנקבע בפוליסה. סוכן הביטוח קן אריקסון חסך לחברת Lloyds וחמש חברות ביטוח נוספות סכום אסטרונומי. לגבי שלוש החברות הנותרות, Swiss Re ביניהן, נקבע שיידרש הליך משפטי נוסף נפרד אשר, בדומה לרבים נוספים שניהלה חברת Silverstien Properties מול מבטחיה, הסתיים בפשרה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן