סוף עידן הספאק: מה הסיפור של היפו ומהפכת הביטוח? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

סוף עידן הספאק: מה הסיפור של היפו ומהפכת הביטוח?

ספאק

בשנת 2015 הוקמה בארה"ב חברת אינשורטק המציעה לשוק האמריקאי אלטרנטיבה נוחה לביטוחי בתים. החברה, היפו שמה, הציעה לבעלי בתים פוליסות ביטוח מותאמות אישית, במחירים מודולאריים, על פי תשאול במערכת דיגיטלית. כבר בסוף שנת 2016 גייסה היפו 14 מיליון דולרים וב – 2018 עוד 25 מיליון. בשלבים אלה היה ניראה כאילו כלום לא יעצור את חד הקרן המופלא שהקימו אסף וואנד ואייל נבון הישראלים.

שנת 2020 לא היתה קלה לחברה הצעירה. היא מצאה את עצמה מתמודדת עם שותפויות מורכבות בעולם משתנה ואף נאלצה לרכוש את השותפות בעסק. ביחד עם זאת, בנובמבר 2020 גייסה החברה 350 מיליוני דולרים ופורסם כי היא תתמזג עם חברת הספאק של מייסד לינקדאין ומייסד זינגה, חברה בשם Reinvent Technology, לקראת הנפקה בורסאית ולפי שווי שוק של לא פחות מאשר 5 מיליארדי דולרים.

ניראה היה שהכל הולך לפי התכנית. במרץ 2021 פורסמו דו"חות החברה ובהם הערכת קצב צמיחה של לא פחות מאשר 124%, זאת אל מול המתחרה הטבעית של היפו, היא חברת האינשורטק למונייד שצפתה לעצמה קצב צמיחה של קצת יותר מ – 60% במהלך שנת 2021. אבל משהו השתבש בדרך, וגרם למשיכה של מעל 83% מכספי הגיוס של ההנפקה.

הנפקה באמצעות חברת ספאק

במהלך שנת 2020 הונפקו לא פחות מאשר 248 חברות באמצעות איחוד עם חברות ספאק, וגייסו כמעט 84 מיליארדי דולרים, רוב ההנפקות בבורסות של ארה"ב. מעניין לציין כי מדובר במעל 65% מכלל ההנפקות של אותה שנה.

בניגוד להנפקה בורסאית "רגילה", של לפני ימי חברות הספאק, הנפקה בורסאית היתה עניין מורכב, במהלכו יש צורך להנפיק דו"חות ולעבור תהליך בירוקרטי מורכב (אך מוצדק, לעניות דעתנו) של הוכחת יכולת. בהנפקת ספאק, מתאחדת חברה בעלת יכולות בתחום העיסוק שלה עם "שלד בורסאי" שכל המהות שלו הוא בעובדה שכבר טיפל בתהליך הבירוקרטי וביצע הנפקה ראשונה. כך – החברה המבקשת לבצע הנפקה וגיוס כספים ראשוני פוטרת את עצמה מהצורך לדאוג לבירוקרטיה המגיעה עם תהליך ההנפקה הראשונית לציבור.

טרנד הנפקות הספאק החל כבר בשנות התשעים אולם מאז שנת 2019, שנת הקורונה, הנפקות הספאק תפסו תאוצה משמעותית. חשוב להזכיר כי כבר אז הושמעה ביקורת על התהליך של הנפקות באמצעות ספאק, דווקא משום שהחברות המתמזגות לתוך השלד הבורסאי אינן עוברות את אותו תהליך דקדקני של ביקורת אותו נאלצות לעבור חברות המבקשות לבצע הנפקה ללא מיזוג.

מה קרה עם חברת היפו?

חברת היפו הונפקה, כאמור, באמצעות מיזוג עם חברת ספאק, השלד הבורסאי שהוקם על ידי מנהלי לינקדאין וזינגה. המיזוג בוצע לפי שווי שוק של כחמישה מיליארדי דולרים ובמהלכו הונפקו 23 מיליוני מניות. רק שבתוך זמן קצר לאחר הגיוס, 19.2 מיליוני מניות (שהן יותר מ – 83%) מכלל המניות שנמכרו נפדו, מה שאומר שהמשקיעים ביקשו לפדות את כספי ההשקעה, או במילים אחרות – סכומי הגיוס "התאדו" לכדי פחות משליש מהסכומים המקוריים שגויסו?

למה זה קרה? אנליסטים מדברים על תחושה של חוסר התאמה בין המספרים המדווחים לשווי השוק האמיתי של החברה, או על חוסר אמון של משקיעים, בסופו של יום, בתהליך ההנפקה ובאמיתות המידע שהתפרסם במהלכו. אחרי הכל, לא כל הנתונים נבדקו בקפידה, בשל ההנפקה בתהליך מקוצר באמצעות מיזוג עם חברת ספאק.

מה יקרה עכשיו עם היפו?

חברת האינשורטק למונייד פועלת גם היא בשוק האמריקאי וכמו חברת היפו, היא מציעה לבעלי בתים ביטוחי מבנה ותכולה. החברה ביצעה הנפקה ראשונה לציבור ביולי אשתקד (2020) ונסחרת כיום סביב שווי שוק של 4.5 מיליארדי דולרים – לא רחוק משווי השוק המוערך של היפו. מכך אנחנו למדים כי חוסר האמון מצד המשקיעים אינו נובע מהפעילות בחברה אלא, אולי, מסוג ההנפקה – "דגל צהוב" להנפקה באמצעות חברות ספאק. לאור העובדה שמשיכת השקעות בשיעורים כמו אלה שהתרחשו בהנפקה של היפו, ייתכן שהחברות הבאות שישקלו הנפקה בורסאית באמצעות חברת ספאק – ישקלו את המהלכים שלהם שוב.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן