האם יוטל בישראל מס על ביטוחי בריאות פרטיים, ומה זה אומר? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

האם יוטל בישראל מס על ביטוחי בריאות פרטיים, ומה זה אומר?

ביטוח בריאות

בכל שנה מדובר רבות אודות חוק ההסדרים שמגישה הממשלה לכנסת לאישור כמעט מדי שנה מאז 1985 בערך מסביב לתקופה זו של השנה. חוק ההסדרים מהווה הזדמנות להסדיר בחקיקה ובתקנות מיני נושאים שלטעם הממשלה דורשים התייחסות פרטנית אולם ללא חקיקה מסודרת העוסקת בעניינם בלבד או שדורשים התייחסות מהירה שתושלם בהמשך במלאכת חקיקה מפורטת ומעמיקה יותר.

על חוק ההסדרים 2021, שכבר אושר, נאמר שהוא הסבוך והנרחב ביותר שהונח אי פעם על שולחן הכנסת. חוק ההסדרים השנה כולל כמה רפורמות דרמטיות, כך למשל העלאת גיל הפרישה של נשים ל – 65, חקיקת חוק המטרו (המבטל יכולתם של ראשי ערים ורשויות מקומיות להשפיע על נושאים הקשורים לרכבת הקלה הנבנית בימים אלה), הטלת אגרת גודש על הנכנסים עם רכב פרטי לאזורי עומס בלב גוש דן ועוד.
אחד הנושאים שבמשרד האוצר מצאו לנכון להכניס לחוק ההסדרים 2021 הוא הטלת מס (בדמות היטל) בגובה 30% על הוצאות רפואה פרטית. לפניכם סקירה ובה ננסה להבין מדוע סבורים בממשלה שנחוץ היטל כזה ומה צפויות להיות השלכותיו?

חברות הביטוח ישלמו את ההיטל

שירותי רפואה פרטית הם יקרים מאוד ומעטים מאתנו מסוגלים לממן מכיסנו הליכים רפואיים כגון ניתוחים, טיפולים ממושכים (הכוללים אשפוז), שגרת שימוש קבוע במכונות משוכללות (מכונת דיאליזה לחולי כליות למשל), בדיקות דימות יקרות כגון CT, MRI ועוד. כדי לאפשר בכל זאת קבלת שירותי רפואה חוקק בישראל חוק הבריאות הממלכתי המבטיח לכל אזרח רפואה ציבורית ברמה מינימלית (שבישראל, למרבה מזלנו וכישרוננו, היא גבוהה מאוד). אולם, כפי שכולנו יודעים, ישנם שירותי רפואה שאינם מכוסים בביטוח הבריאות הממלכתי. בדיוק כאן נכנסים לתמונה ביטוחי הבריאות הפרטיים.
לישראלים רבים פוליסת ביטוח בריאות פרטית המעניקה זכות לקבל ללא תשלום, או בהשתתפות עצמית נמוכה, מגוון שירותי בריאות מתקדמים שאינם כלולים בסל הבריאות כמו גם מני אפשרויות לקבלת שירותי רפואה הכלולים בסל הבריאות אולם בתנאים עדיפים (למשל זכות לבחור היכן לעבור הליך כירורגי שכלול בסל הבריאות). מכיוון שכך ברור שאת ההיטל החדש תשלמנה בעיקר חברות הביטוח.עם זאת, אם אתם חוששים שבעקבות אישור ההיטל על שירותי רפואה פרטית תצטרכו לשלם יותר על ביטוח רפאי פרטי, אתם צודקים.

המס יגולגל, כמו תמיד, אל כתפי הצרכנים

אפשר להניח שפקידי האוצר מבינים היטב את ההשלכות של הטלת היטב גבוה כל כך. אפשר להניח כי אישור הגבייה של היטל זה יגרור בהכרח עליה במחיר שאנו האזרחים נידרש לשלם עבור המוצר נושא המיסוי (במקרה הזה – שירותי רפואה פרטית, או, ליתר דיוק, פוליסות ביטוח בריאות פרטית). המסקנה היא שההיטל מטרתו לגרום לכך שפוליסות ביטוח בריאות יעלו יותר והסיבה היא שלמערכת הבריאות הפרטית השפעה על מערכת הבריאות הציבורית, נראה שהכוונה באוצר היא לתרום להחזרת מידה של שוויון לחברה הישראלית.

פחות רפואה פרטית, יותר רפואה ציבורית

כיום בישראל מי שיכולים רוכשים ביטוח בריאות פרטי ונהנים מרפואה ישראלית פרטית שהיא ברמה גבוהה מאוד. מי שאינם עושים זאת מסתפקים בשירותים מטעם הרפואה הציבורית, גם היא לא רעה בכלל. החשש באוצר, לנוכח תהליכים המתקיימים כיום בחברה הישראלית, הוא מקיטוב בפער בין מי שיכולים לקבל דברים יקרים שהם יכולים לממן אל מול מי שידם אינה משגת.

ככל שהדבר קשור ברפואה קשה במיוחד להשלים עם חוסר שוויון. למרות שהרפואה הציבורית בישראל היא מן הטובות בעולם איננו רוצים להגיע למצב בו אדם עמיד יכול לקבל כל טיפול רפואי שהוא רוצה ואילו אדם עני נאלץ להתדפק על דלת המוסד הרפואי אך להישאר בחוץ.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן