מודל קסנדרה חזה 67% מהמשברים בעולם, מה הוא חוזה לעתיד? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

מודל קסנדרה חזה 67% מהמשברים בעולם, מה הוא חוזה לעתיד?

ביטוח

במרץ אשתקד (2020), העולם נעצר. כל הגרפים של מוצרי ההשקעה הראו צלילה עמוקה והכלכלה העולמית קפאה. נגיף הקורונה, שניצנים ראשונים שלו כבר נמצאו באירופה, בארה"ב, ובמרץ גם בישראל, הפך את העולם על פיו. מדינות שלמות נכנסו לבידוד, עסקים נסגרו, עובדים רבים איבדו את מקום העבודה שלהם. כרטיסי האשראי שלנו העלו אבק בארנקים וההכנסות, ששיעורים עולים שלהן הגיעו מקצבאות מטעם המדינה, הצטברו בעו"ש. הקניונים עמדו שוממים ומי שהצליח לקרוא את המפה במהירות ולתחזק מערך מקוון למכירות – הרוויח בגדול.

בדיעבד אנחנו יודעים, שמצב הקיפאון הזה לא החזיק מעמד לאורך זמן. חודשים ספורים לאחר העצירה הגדולה של הקורונה, השוק חזר לעצמו. מחירי מניות טיפסו בחזרה, מספר ההנפקות של חברות חדשות שבר שיאים, צעירי הפורומים השקיעו בזכות תכנות כמו רובין הוד ושינו סדרי עולם, ומטבעות הקריפטו הגיעו לגבהים שלא צפינו להם.

כעת, לקראת מחצית 2021, אנליסטים רבים מדברים על תהליך של עליית מחירים (אינפלציה) ויציאה של המשק מאיזון הממשמש ובא עלינו, אבל אף אחד לא באמת יודע מתי זה יתחיל ומה יקרה.

מודל אחד שפועל מאז שנות התשעים והצליח לחזות שני שלישים מכלל המשברים הפיננסיים בעולם מאז התחיל לפעול, הוא מודל שאולי אפשר לסמוך על התחזיות שלו, ומדובר בתחזיות פסימיות למדי.

על פי מודל קסנדרה, המודל הכלכלי לחיזוי משברים פיננסיים בעולם המנוהל על ידי בנק נומורה היפני, הקורונה ממש לא אמרה את המילה האחרונה. המודל חוזה משבר פיננסי בקנה מידה עצום בשש מהכלכלות הגדולות בעולם, ישראל אינה אחת מהן.

נעים להכיר: מודל קסנדרה לחיזוי אסונות כלכליים

מודל החיזוי "קסנדרה" משמש את בנק נומורה היפני מאז תחילת שנות התשעים. בעזרת המודל עוקבים האנליסטים בבנק נומורה אחר כ – 40 מהכלכלות המובילות במשקים הבין לאומיים, ועד היום, הצליחו להתריע מבעוד מועד על 35 משברים כלכליים, מתוך 53 שהתרחשו במהלך שנות הפעילות שלו.

המודל מבסס את האבחנות שלו על חמישה פרמטרים, הנבדקים בכל אחת מהמדינות, ואלו הם:

  • היחס בין התמ"ג במדינה לאשראי הפרטי של אזרחיה
  • היחס בין תזרים המזומנים לחוב לפירעון של המדינה
  • שערי מט"ח במדינה וחוזק המטבע המקומי
  • מחירי ריאליים של מוצרי השקעה ומניות בסלים בולטים (כמו סלים עוקבי מדד)
  • מחירי נכסי הנדל"ן הריאליים במדינה

מה חוזה מודל קסנדרה לכלכלה של פוסט הקורונה?

כולנו מרגישים שמשהו עומד להתרחש. הוירוס עוד לא נעלם, אבל האופוריה בשווקים מדאיגה. מדובר על העלאת ריבית אבל זה עוד לא מתרחש בפועל. משהו מבעבע מתחת לפני השטח, וזה רק עניין של זמן עד שיתפרץ. על פי מודל קסנדרה, תהליכי היציאה מאיזון מתרחשים לאט, אולם כשזה מתחיל – זה מתגלגל מהר מאוד. על פי אותו המודל, ציון של 100 ומעלה מהווה "תמרור אזהרה", כאשר נתוני המשק המקומי אינם מאוזנים וייתכן משבר כלכלי. נכון ליוני 2021, המדינה שנמצאת בראש רשימת המדינות בדרך לאסון כלכלי לפי מודל קסנדרה היא ארה"ב, עם ציון של 195 נקודות. זהו ציון גבוה המרמז על חוסר איזון משמעותי במדינה נכון לעכשיו.

מדינות נוספות שקיבלו ציון גבוה מ – 100 הן:

יפן וגרמניה (עם ציון של 161 נקודות כל אחת), טייוואן ושבדיה (עם ציון של 128 נקודות כל אחת), והולנד (עם ציון גבולי של 104 נקודות). על פי אותו מודל, העלאת הריבית תגדיל את סיכוי לכניסת המשקים המקומיים למשבר, אולם העלאת ריבית תהיה בלתי נמנעת, כאשר הביקושים ימשיכו להיות גבוהים.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן