אולימפיאדה ללא קהל - האם יש ביטוח על הנזק הכלכלי של טוקיו? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

אולימפיאדה ללא קהל – האם יש ביטוח על הנזק הכלכלי של טוקיו?

ביטוח

אולימפיאדת טוקיו היא אחד ממקרי הבוחן המדגימים באופן הבהיר והנהיר ביותר את השפעתו של נגיף הקורונה החדש על עולמנו.
המשחקים האולימפיים ה-125 במספר בעידן המודרני היו אמורים להתקיים בטוקיו יפן בין ה-24 ליולי ועד ה-9 לאוגוסט 2020. במרץ 2020, בצל המאמצים העולמיים להשתלט על התפשטות נגיף covid-19, פרסם הוועד האולימפי שהמשחקים לא יתקיימו במועדם.
בהמשך נקבע שהמשחקים יתקיימו בטוקיו באיחור של שנה, בין ה-23 ליולי ועד ה-8 באוגוסט 2021, אולם עננה של אי וודאות המשיכה לאפוף את אירוע הספורט החשוב בעולם ורק בתחילת יולי 2021, פחות משלושה שבועות לפני מועד פתיחתם המתוכנן, נקבע סופית שהמשחקים יערכו אולם ללא נוכחות קהל באצטדיונים.

ביטול, דחייה ושינויים מרחיקי לכת (כגון קיום המשחקים ללא נוכחות קהל) פירושם הפסדי ענק למארגנים ולמשק המדינה המארחת. היקף ההכנסות האבודות בשל אי מכירת כרטיסים אולי ידוע אבל קשה להעריך נזקים למשק המקומי כתוצאה מאי הגעתם של רבבות התיירים למשל.
מרגע שנודע על אי קיום המשחקים במועד המתוכנן התברר שמדובר באירוע שיא בזירת ביטוח האירועים העולמיים, אירוע שטרם היה כדוגמתו ואשר עלול לאלץ את המבטחים הגדולים בעולם (חברת Lloyd's למשל) לשלם סכום פיצוי כולל של כ-5 מיליארד דולרים. עכשיו, כשמתכונתם הסופית של המשחקים ברורה, ינוהלו תביעותיהם של המארגנים מול המבטחים ומעניין יהיה לגלות כיצד יחושבו סכומי הפיצוי.

אי אפשר ללמוד מן העבר

בשנת 1896 התקיימה באתונה האולימפיאדה הראשונה של העידן המודרני (1500 שנים מאז שהקיסר הרומי תאודוסיוס הראשון אסר על המשך קיום מסורת המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה). ברבות השנים התגבש מחזור של ארבע אירועי משחקים אולימפיים, אולימפיאדת קיץ (היא זו שאנו נוהגים לכנות "האולימפיאדה"), אולימפיאדת חורף ומשחקים אולימפיים לנכים, קיץ וחורף, (Paralympics). כל אירוע מתקיים אחת לארבע שנים כאשר בין אולימפיאדת הקיץ לאולימפיאדת החורף נהוג מרווח של שנתיים (אולימפיאדות הנכים מתקיימות לאחרונה באתר האולימפיאדות הרגילות כשנה אחריהן).
בכל היסטורית המשחקים האולימפיים המודרנית, מאז 1896, היו רק שלושה אירועים של ביטול המשחקים, כולם כתוצאה ממלחמות עולם. מדובר היה בתקופות סוערות מדי ונסיבות הביטול טעונות מדי מכדי לאפשר בירור נושאים כגון פיצויי ביטוח. כך יוצא שאולימפיאדת טוקיו היא מקרה ראשון מסוגו בו ברור שחברות הביטוח חבות בתשלום פיצוי למארגנים ולמדינה המארחת וכל שנותר הוא להגיע להסכמות בכל הנוגע לסכומים בהם מדובר.

סכומים נכבדים כבר שולמו

ההערכה היא שנכון לערב תחילת המשחקים האולימפיים בטוקיו במועד החדש שנקבע להם חברות ביטוח שונות, כגון Allianz הגרמנית, Lloyd's הבריטית ו- Liberty Mutual האמריקנית, כבר שילמו סכום כולל של כ-500 מיליון דולרים לחברות שספגו הפסדים כתוצאה מדחיית המשחקים.

במשך מספר חודשים, בעת שלא היה ברור אם המשחקים יתקיימו במועד המאוחר, נשמעו קולות רבים שהזהירו ממפולת בשוק ביטוח האירועים העולמיים אם האולימפיאדה תבוטל. לא מן הנמנע היה שחברות ביטוח גדולות ומבוססות יגיעו לכדי פשיטת רגל אם המשחקים יבוטלו כליל.
הכרזתו של ראש ממשלת יפן, בספטמבר 2020, שהמשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיימו בכל מקרה, תהיינה ההגבלות שתידרשנה בשל נגיף הקורונה אשר תהיינה, אפשרה לקברניטי ענקיות הביטוח לפלוט אנחת רווחה.

במשך כמה חודשים, עת נראה היה שהעולם למד להתנהל ביציבות אל מול הקורונה, האווירה הייתה אופטימית והציפייה הייתה שהאירוע כולו יסתכם בדחייה של שנה בקיום האולימפיאדה (שאפילו שמה לא שונה והיא עדיין מכונה "טוקיו 2020"). אולם, באפריל 2021, על רקע גלי התפשטות המגיפה ביפן ובמדינות רבות נוספות בעולם (כולל הופעת מוטציות חדשות של הנגיף) נשמעו קולות הקוראים בכל זאת לבטל את האירוע כליל. ההערכה היא שכ-60% מאזרחי יפן סברו בשלב מסוים שעדיף לבטל את המשחקים האולימפיים בטוקיו.
נראה שהבחירה לקיים את המשחקים ללא קהל באצטדיונים היא הרע במיעוטו, ההכנסות ממכירת זכויות השידור תישמרנה, הסכום שאבד מאי מכירת כרטיסים ידוע ותביעות תתבררנה בכל הקשור להפסדים שנגרמו לחברות יפניות. ראוי לציין שהמשק היפני נחשב לאחד החסונים בעולם ולא נשקפת סכנה לטלטלה עזה בו בשל הסאגה סביב אולימפיאדת טוקיו 2020 – 2021.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן