חדשות מפתיעות: ביטוח רכב שיבוטל אם אתם נוהגים תחת השפעה - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

חדשות מפתיעות: ביטוח רכב שיבוטל אם אתם נוהגים תחת השפעה

ביטוח רכב

נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כמו גם תחת השפעת סמים מסוכנים, היא עבירה חמורה על פי פקודת התעבורה. אין פלא שלשון החוק היא חריפה מאוד בעניין זה שכן מי שמרשים לעצמם לנהוג תחת השפעת חומרים כאלה מסכנים לא רק את עצמם אלא את כלל ציבור המשתמשים בדרך.
מעניין לציין כי נכון להיום התקנות החדשות לביטוח רכב פרטי אינן מתייחסות לנוהגים בגילופין אולם הם מתייחסות לנוהגים תחת השפעת סמים. מסתבר שעל פי המצב המשפטי הנוכחי חברת ביטוח אינה חייבת בתשלום פיצויים עבור נזק שנגרם לרכב אשר הופעל על ידי נהג שהיה נתון תחת השפעת סמים מסוכנים כהגדרתם על פי פקודת הסמים המסוכנים, אולם לא כך הדבר ככל שמדובר בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה בשכרות. נכון להיום נהג שיכור יכול לתבוע ולקבל פיצוי מחברת הביטוח בגין נזק שנגרם לרכבו בעת תאונה שהתרחשה בשל הפעלתו הלקויה את הרכב. בקרוב צפויה לעלות אל שולחן הכנסת הצעת חוק שמטרתה לשנות מצב זה ולהשוות את מצבם של נהגים שיכורים לנהגים תחת השפעת סמים מסוכנים.

דחיית הכיסוי הביטוחי עלולה לפגוע בקורבנות

ההיגיון העומד מאחורי שלילת זכותו של נהג שיכור לתבוע פיצוי מחברת הביטוח הביא עניין זה לפתחו של בית המשפט מספר פעמים. בתי המשפט קבעו פעם אחר פעם כי נהיגה בשכרות היא עבירה פלילית והמאבק מולה צריך להתבצע בזירה זו. דחיית הכיסוי הביטוחי, כך לטעמם של מספר שופטים, אינה ענישה מתאימה היות ולא פעם היא עלולה לפגוע דווקא בקורבנות ולא בעבריינים בשל שלילת הכיסוי לנהג השיכור לא יהיה מהיכן לשלם פיצוי בגין נזק שגרם לרכוש של אדם אחר. ראוי לציין כי היו פסקי דין בהם השופטים בחרו לחייב את מי שגרמו לתאונה בעודם נוהגים בשכרות לשלם מכיסם חלק מן הנזקים והיו גם שופטים, במקרים מסוימים, שפטרו את חברת הביטוח לחלוטין מן החובה לפצות נהג שיכור שגרם לתאונה.

ניסיון להגביל את הפיצוי ל – 70% מערך הרכב לא צלח

בעבר נעשה ניסיון לקבוע פיצוי מופחת לנהג שיכור, הצעת חוק בעניין ביקשה לתקן את חוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים (ביטוח) כך שנהג שיכור יוכל לתבוע סכום מרבי שיעמוד על 70% מערך רכבו בלבד, הפיצוי לצדדים שלישיים, כלומר ביטוח צד ג', ישולם במלואו. כאמור הצעת חוק זו לא התקבלה והמצב המשפטי נכון להיום הוא שנהגים שיכורים יכולים להפעיל את הביטוח ולזכות, במקרים רבים, בפיצוי מלא למעט במקרים בהם חברת הביטוח בוחרת להביא את העניין בפני בית המשפט וזוכה לפסק דין אוהד המפחית את סכום הפיצוי שהיא נדרשת לשלם.

סיבה נוספת להימנע מנהיגה תחת השפעת אלכוהול

כל נהג בר דעת מבין שיש להימנע באופן מוחלט מנהיגה בשכרות, האלכוהול מאט את זמני התגובה, מוריד את הריכוז ומעלה מאוד את הסיכוי לתאונה. אם תתקבל הצעת החוק החדשה היא תהווה תמריץ נוסף לנהגים להימנע מנהיגה בגילופין, מי שינהג שיכור ידע שאם יגרום לתאונה לא יוכל להפעיל את הביטוח ולקבל פיצוי בגין נזק שנגרם לרכבו. לא רק זאת אלא שייתכן ונזקים שגרם לצדדים שלישיים (נזק לרכב של אדם אחר למשל) ישולמו, בסופו של דבר, מכיסו של הנהג השיכור ולא על ידי חברת הביטוח שלו. אמנם, ישנם מצבים נוספים בהם נהגים פועלים באופן המצדיק שלילת זכאותם להפעלת הביטוח, כך למשל מי שבוחר לנהוג ברכב שהוא יודע שאינו תקין, הצעת החוק שעל הפרק מכוונת דווקא כנגד מי שמרשים לעצמם לנהוג בגילופין ומשווה מצבם לזה של מי שנוהגים תחת השפעת סמים מסוכנים.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן