הרשות לניירות ערך מעלה חששות בנוגע לעסקת אקירוב וחברת הביטוח כלל - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

הרשות לניירות ערך מעלה חששות בנוגע לעסקת אקירוב וחברת הביטוח כלל

שוק הביטוח

בשבועות האחרונים שוק הביטוח כמרקחה. חברת אלרוב בבעלותו של אלפרד אקירוב, שכבר מחזיקה בכ – 15% מהמניות של חברת כלל ביטוח, מנסה לרכוש עוד 15% ממניות החברה ובכך להפוך בעלת שליטה בכלל. המהלך אינו ניראה בעין יפה: לא ברשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון או ברשות לניירות ערך, לא אצל אנליסטים הבוחנים את השפעת המהלך על השוק, וגם לא במשרדי ההנהלה של כלל, שניסו למנוע את המהלך על ידי קבלת הצעת מחיר עבור אותם 15% מטעם חברת הבינוי ישראל קנדה במחיר מופחת ביחס לזה שהציע אקירוב.

בשבועות האחרונים אקירוב ממשיך להילחם על 15% המניות של כלל ביטוח, על אף ניגוד האינטרסים בשל הפעילות בתחום הנדל"ן, בארץ ובאירופה, של אלרוב ושל כלל ביטוח. לפני כשבוע פנתה נציגות מטעם הרשות לניירות ערך בבורסה של תל אביב אל אקירוב, וביקשה מסמכים שיסייעו לבחון כיצד רכישת מניות החברה לא תפר את חוק הריכוזיות במשק.

הבעיה של הרשות לניירות ערך: חברה ציבורית שמחזיקה חברה ציבורית שמחזיקה חברה ציבורית

המבנה המורכב של חברת אלרוב שהופכת בעלת שליטה על חברת כלל, כאשר שתי החברות הן חברות ציבוריות ונסחרות, וכאשר חברת כלל היא בעלת השליטה בחברת ביט שגם היא חברה ציבורית לאחר הנפקת אג"ח בהיקף של כ – 5 מיליארדי שקלים, הוא מבנה בעייתי מבחינת הרשות לניירות ערך. המבנה מייצר ריכוזיות ברמה משמעותית כל כך עד כי על פי המידע שנמסר מנציגות הרשות, גם אם העיסקה תאושר על ידי רשות שוק ההון (מה שעוד לא קרה) ותבוצע, הרשות לניירות ערך לא תאשר אותה ועל כן היא לא תקבל תוקף. פתרון אפשרי מטעם חברת כלל ביטוח הוא פדיון כלל האג"ח שהונפקו על ידי חברת ביט (כללביט מימון) והטמעת החברה הצעירה אל תוך חברת הביטוח הוותיקה – זהו כמובן פיתרון שספק רב אם יושלם, גם עקב חוסר הכדאיות השיווקית והכלכלית במהלך, וגם מפני שחברת כלל מעדיפה שאלרוב בראשות בנו של אלפרד אקירוב לא תשיג שליטה על חברת הביטוח כלל.

עוד בעיות בדרך של אקירוב להשלמת הרכישה של מניות כלל

לצד בעיית הריכוזיות העולה מעיסקת הרכישה של אקירוב את מניות כלל, עולות גם בעיות נוספות. חברת כלל ביטוח מנהלת כיום חסכונות וחשבונות השקעות של ציבור הלקוחות בסך של מעל 250 מיליארדי שקלים. משכך, על הרכישה של 15% נוספים ממניות החברה וההפיכה לבעל שליטה בחברה לעמוד מופעלים קריטריונים קשיחים יותר שיאפשרו לוודא כי הנהלת החברה הגדולה תישמר בידיים מקצועיות. למשל, נבדק שיעור ההון העצמי מסך המאזן של החברה, האמור להישמר ברמה של לפחות 51% בכל עת באמצעות גוף תאגידי. אבל ההון העצמי של אלרוב נדל"ן עומד על שיעור של פחות מ – 35%, וזו עוד נקודה שעומדת לרעתו של אקירוב במהלך ההשתלטות על מניות חברת כלל ביטוח. על מנת לעקוף סעיף זה של התנגדות, תידרש אלרוב נדל"ן לבצע מהלך מהיר של גיוס הון שיאפשר להגדיל את ההון העצמי באופן משמעותי.

עיקרון שני של הרשות לניירות ערך במקרה כזה הוא הון עצמי של פי 2.5 ממכפלת ההון הבסיסי לכל הפחות, מה שאומר שאקירוב יידרש להוכיח כי השווי הנקי של החברה עומד על לפחות 3.9 מיליארדי שקלים. נכון לסוף הרבעון השלישי, חברת אלרוב עומדת בקריטריון אולם השווי הנקי של משפחת אקירוב אינו עומד בקריטריונים, מה שיחייב את אקירוב לעוד מהלך פיננסי טרם אישור הרכישה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן