איילון ביטוח מואשמת בניפוח תביעות - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

איילון ביטוח מואשמת בניפוח תביעות

בית משפט

בוקר אחד יצא בחור צעיר, שמח וטוב לב, לדרכו במסגרת עבודתו כמוביל מטענים. תוך שהוא נוהג ממש כבכל יום אחר, הוא פגע קלות בפגוש של רכב עקב אי שמירה מספקת של מרחק. הבחור הצעיר יצא מרכבו והחליף פרטים עם הנהגת ברכב המפואר, רק שאז התברר שאין ברשותו של הנהג ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף, עבור הרכב הפחות יוקרתי בהרבה מזה שבו רצה הגורל והוא פגע.

מסתבר, שהרכב שבו פגע הנהג האומלל הוא רכב מסוג מזראטי לוואנטה, רכב בעל תג מחיר של מעל 400,000 ₪. הנהגת ברכב המפואר, המבוטחת בחברת איילון ביטוח, הפעילה את הביטוח שלה שהכריז על הנזק שנגרם כעל נזק בשווי של מעל 200,000 ש"ח ולפיכך, הרכב הוכרז כ"טוטאל לוסט" והיא התבקשה להסיע אותו כלאחר כבוד – אל מגרש הגרוטאות. בפועל, תוקן הנזק לפגוש בעלות של אלפי שקלים בודדים והוא נמכר כעבור זמן קצר תמורת מחיר לא רחוק ממחיר המחירון שלו.

עבור הנהג הצעיר, האירוע רחוק מלהיגמר. חברת איילון ביטוח, ששילמה ללקוחה את שווי הרכב שלה על פי המחירון (לצד העובדה שהרכב נמכר), תבעה את הנהג בסכום של 326,000 ₪, ובמהלך התביעה הושגה פשרה על סכום התביעה: הנהג נאלץ לשלם לאיילון ביטוח 9,000 ₪ בחודש לתקופה של 36 חודשים. כנראה, שהסכום שנאלץ הנהג לשלם לחברת הביטוח – הוא גבוה מהשכר החודשי שלו. במהלך התביעה ניסה הנהג לעזוב את הארץ בשל הפחד מסכום התביעה שהוא סכום משמעותי – אולם הוא חזר לארץ ונאלץ להתמודד עם הדין.

ניפוח תביעות הוא עניין שבשגרה, וכמו במקרה שהתרחש השנה בארץ, גם במקרים רבים נוספים מדובר בניפוח תביעות משמעותי, שחברות הביטוח בוחרות לעיתים קרובות להפעיל כנגד מי שאינם מפעילים מערך של ייצוג ובקרה מקצועיים. במאי השנה העבירה רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון לחברת איילון טיוטה של דו"ח ביקורת שחשף כשלים מהותיים בהתנהלות חברת איילון ביטוח, ובנובמבר אשתקד (2020) פרסמה החברה דו"ח פנימי שמצא ליקויים חמורים בטיפול מקרי "טוטאל לוסט" של רכבים מבוטחים.

הונאות ביטוח: ניראה שכולם מרמים את כולם

במקרה של תאונה או נזק לרכב, רכב שמבוטח בביטוח מקיף יכול לתבוע את חברת הביטוח שלו ולקבל פיצוי בעד הנזקים שנגרמו לו. כאשר הנזק נגרם עקב צד ג', כמו למשל במקרה של תאונה שנגרמה באשמת נהג אחר – חברת הביטוח של הרכב שנפגע יכולה לתבוע את צד ג' ולקבל ממנה סכומים כפיצוי על הסכומים ששילמה בגין התביעה לבעלי הרכב שנפגע. התהליך הזה יוצר מספר לא מבוטל של אפשרויות לניפוח הנזקים על מנת לקבל במרמה יותר כסף ולהונות את חברות הביטוח או את המבוטחים. כך, תעשיית התיקון של רכבים מבוטחים מכירה היטב את האפשרויות לנפח, להוסיף או להגדיל את עלויות הערכת הנזק והתיקון על מנת להשיג סכומים גבוהים יותר מחברת הביטוח. מבוטחים מקבלים לא פעם הצעת מחיר ממוסכים מורשים ויקרים לתיקון נזקי רכב אולם את התיקון מבצעים בפועל במוסכים זולים יותר. גם בתביעות בין חברות ביטוח, מסתבר שמקובל "לנפח תביעות": בשנת 2013 ננזפה חברת הרץ להשכרת רכב על ידי שופט בית משפט על ניפוח דרמטי של תביעה בגין נזק לרכב ותמחור עבור שמאי רכב מוסמך.

כמה זה עולה לנו?

בסופו של יום, אין ספק שמי שנשאר כששורת רווח נדיבה בידיו הן חברות הביטוח. כאשר ממוצע התשלומים של חברות הביטוח למבוטחים, עבור ביטוחי רכב מקיפים למשל, הוא גבוה יותר – הפרמיה שכולנו משלמים תהיה גבוהה יותר. ניסוי שנערך לאחרונה בבריטניה והציע פרמיית ביטוח שאינה מתמחרת את סעיף הונאות הביטוח (באמצעות "צוות שיטור" שהיה אמון על איתור כל ניסיון להונות את חברות הביטוח) העלה כי תשלומי הפרמיה החודשיים לביטוח יהיו זולים משמעותית לו יוחסרו מהם סכומי התשלומים עבור הונאות – בניסוי המתואר, לקוחות החברה חסכו פרמיה של עוד חודש אחד בכל שנה, רק עבור כיסויי עלויות של הונאות ביטוח.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן