למה צריך ביטוח חובה ומה הוא מכסה? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

למה צריך ביטוח חובה ומה הוא מכסה?

ביטוח חובה

בישראל, צפיפות הרכבים בכבישים רק עולה כמו גם המהירות הממוצעת לנסיעות. שנת 2021 היתה שנת שיא מבחינת תאונות והרוגים בכבישים, עם לא פחות מ – 330 תאונות דרכים קטלניות. מי שנוהגים ברכבים יודעים שנזקים בגוף, בוודאי ברכוש, מתרחשים לא רק במקרים של תאונות דרכים קטלניות – די לאבד ריכוז במהלך הנהיגה לפרק זמן קצר מאוד, על מנת למצוא את עצמנו מתנשים בעץ או בתמרור, למשל. 

במקרה של תאונה שגורמת לנזקי גוף, כלומר פציעות או אפילו, שלא נדע, מות מי שהיה מעורב בה, בישראל כל נהג מחוייב לרכוש ביטוח רכב חובה לכל רכב שנוסע בכבישים. למעשה, כדי שיהיה די ממון לכסות תשלומים בגין נזקים שנגרמו בתאונות דרכים השימוש ברכב מותר רק בתנאי שנרכשה עבורו פוליסת ביטוח חובה. 

פקודת ביטוח רכב מנועי מטילה על בעלי הרכב את החובה לרכוש ביטוח חובה לרכבם. חשוב להכיר את ביטוח החובה ולהבין מה הוא מכסה ומדוע מתווספים אליו לא פעם ביטוח צד ג' וביטוח מקיף לרכב. 

רשת הגנה כלכלית לנפגעי תאונות דרכים

ביטוח חובה נועד ליצור רשת הגנה כלכלית לנפגעים בתאונות דרכים. ביטוח חובה מכסה לא רק את מי שרכש את הביטוח (אשר יכול להיות שכלל לא ימצא ברכב בעת שמתרחשת תאונת דרכים). הביטוח מכסה נזקים שנגרמו בתאונת דרכים בה מעורב הרכב עבורו נרכשה הפוליסה לנוסעים ברכב, להולכי רגל, נוסעים ברכבים נוספים שנפגעו בתאונה, רוכבי אופניים, רוכבי אופניים חשמליות או כל אדם שנפגע בתאונה בדרך כזו או אחרת. חשוב לציין שפיצוי בגין נזקי גוף לכל מי שמעורב בתאונה אינו תלוי במידת האשמה. אין זה משנה מי גרם לתאונה למעט במקרים של מי שגורם לתאונה במתכוון או מי שנסע ברכב בעוד הוא יודע שאין לרכב ביטוח חובה. 

מה מכסה ביטוח חובה?


ביטוח חובה מכסה הוצאות רפואיות, פיצוי על אבדן השתכרות ופנסיה (במקרים של אבדן כושר השתכרות לתקופה ארוכה או לצמיתות) בגובה של עד פי שלושה מן השכר הממוצע במשק. עוד מכסה ביטוח חובה הוצאות בשל צורך בעזרים (כיסא גלגלים למשל), התאמת דיור, סיוע סיעודי ועוד.
גובה הפיצוי נקבע לפי גובה הנזק, מצבו הרפואי והתפקודי של הנפגע, רמת השתכרותו לפני התאונה ופוטנציאל ההשתכרות שלו אחרי התאונה. 

ממי קונים ביטוח חובה וכמה הוא עולה?

ביטוח חובה ניתן לרכוש מכל חברת ביטוח מסחרית המשווקת פוליסות ביטוח לרכב. בנוסף ניתן לרכוש ביטוח חובה מן ה"פול" המחויבת למכור ביטוח חובה גם למי שאינו יכול לקבל הצעה מחברת ביטוח מסחרית (למשל בשל מקרים מרובים של שלילת רישיון). עלות ביטוח חובה נקבעת לפי מאפיינים כגון כמה נהגים ישתמשו ברכב, מה גיל הנהג הצעיר ביותר, עבר ביטוחי של הנוהגים ברכב, סוג הרכב, שנת ייצור, מערכות בטיחות המותקנות ברכב ועוד. 

מה קורה כשאין ביטוח חובה?

כאמור, נהיגה ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה הינה עבירה. ובכל זאת, חשוב לדעת כי גם במקרים של פגיעה בגוף על ידי רכב שאינו מבוטח, או אפילו במקרה של "פגע וברח", כלומר תאונה שאין יודעים מי הרכב שגרם לה – במדינה ישראל פעלו על מנת לוודא שיהיה מי שיישא בעלויות הטיפולים הרפואיים הנדרשים. כדי להבטיח זאת, הוקם תאגיד "קרנית". 

קרנית מפצה נפגעים שאינם יכולים לתבוע פיצוי ממקור אחר. קרנית עצמה עשויה לתבוע בהמשך את האחראי לתאונה.

איך מוזילים את ביטוח החובה?

החוק מחייב בעלי רכב לרכוש עבור רכבם ביטוח חובה וגם מסדיר את האופן בו יימכרו פוליסות ביטוח כאלה (מחייב חברות הביטוח למכור ביטוח חובה לפי תנאים הקבועים בפקודת ביטוח רכב מנועי). חשוב לדעת שמחיר ביטוח החובה תלוי במספר משתנים והתחרות הגדולה בשוק גורמת לכך שייתכנו פערים גדולים בין הצעות מחיר שונות שניתן לקבל  (מחברות ביטוח שונות). מומלץ לערוך סקר שוק, אפשר לפנות לחברות השונות בנפרד או להיעזר במנוע השוואת הצעות ביטוח הפועלות באמצעות מחשבון ייעודי שהקימה רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון. עוד כדאי לבדוק את מדד השירות של חברת הביטוח, מזה כמה שנים שרשות שוק ההון הביטוח והחיסכון מפרסמת מדד המפרט ציונים שקיבלו חברות הביטוח השונות המעידים על מהירות קבלת מענה, אחוז התביעות ששולמו, בתוך כמה זמן שולמו תביעות ועוד. 

אור שושן

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן